torsdag 8 maj 2008

PMDD

Jag har väl misstänkt att de här återkommande depressionerna har någon med mensen att göra. Först trodde jag att jag var manodepressiv, men jag blev liksom aldrig manisk, det pendlade bara mellan att må bra och vara sjukt ledsen, med jämna mellanrum. Lite mer än en vecka varje månad kommer det tillbaka, alltid med start en vecka innan mens. Då går solen i moln och jag börjar hata mig själv, jag kan inte längre fungera bra bland människor, jag överanalyserar allt jag gör, hur andra beter sig mot mig och känner helt enkelt att jag inte duger.
Jag läste en artikel i aftonbladet som jag kände igen mig i. Tyvärr så har inte aftonbladet världens högsta trovärdighet i allt, men jag sökte vidare på PMDD och ALLA symptom passade perfekt in på mig. Inte bara det psykiska utan även det som märks fysiskt. Jag blir liksom tjockare den veckan och brösten blir dubbelt så stora.
Det tråkiga är att det inte direkt verkar finnas något att göra åt saken utom att käka antidepressiva eller p-piller. Eftersom vi har blodproppar i släkten är p-piller inte ett alternativ och jag vet inte riktigt om jag är redo att sätta i mig anti-depressiva för något som dyker upp en gång i månaden.
Hursomhelst måste jag gå till doktorn med det här. Har jag ett problem som någon kan sätta en titel på lär det ju vara bättre än att jag bara går omkring och tror att jag är totalt dum i huvudet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida