torsdag 28 juni 2007

Landet Tvartom?

Da har man spenderat lite mer an ett dygn i Hong Kong. Konstigt nog blev inte kulturchocken enorm direkt.
Till skillnad fran kulturskillnader som inte paverkade mig stenhart (aven om de absolut finns) sa slog klimatet mig med en kaftsmall. Nar man duschat i kokhett vatten i typ en timma i ett pyttelitet badrum och kommer ut, det ar varmt och man kan knappt andas for det e sa fuktigt att det immar. Sa kanns det att vara i Hong Kong sahar ars. Och da har det inte varit fint vader an.

Det forsta jag fick se nar jag gick pa stan var en dod ratta med insekter pa. Fresh.
Det har stallet paminner lite om Chile. Fast anda inte. Stan ar lite uppbyggd pa samma satt. Affarerna ar nastan likadana som dom i Chile. Pa pricken i inredning och alltihop. Lagenheter ar ocksa ratt close.

Det forsta "kinesiska" jag fick uppleva har var en resturang-frukost. Alla plockar maten fran samma tallrikar och for liksom over maten till en egen pyttelilla skal, till det dricks litervis med gront te. Middag at vi pa en resturang som fick mig att tanka pa en sketch i Chapelle show. Ol Dirty Chinese Restaurant. Inredningen bestod av balar med toapapper, nagra hinkar, en fett dammig klocka och en massa brate i ett horn. Don't get me started om smutsen. Men vafan, har man bott i squats sa ska man inte tjuta. Sa jag kekade vidare. Jag provade till och med musslorna i staksas. Positiv overaskning.

En stor skillnad ar skonhetsideal. Borta i Sverige ligger man och steker sa fort det blir lite fint. Det finns brunkramer, brun utan sol, solarium anvands flitigt. Har BLEKER folk ansiktet. Nastan alla hudkramer och ansiktsmasker star det whitening pa. Det ar tydligen fett med fattigstampel att ga omkring med en solbranna. Har koper folk paraply, delvis som skydd mot regn, men aven for att skydda mot solens stralar.

Det fetaste hittills, utom maten som e sjukt god, har varit allt som tillhor huset vi bor i. Det ar tre stycken hoghus som sitter ihop. Instangt. Man kommer forbi om vakten slapper in en. Har finns tennisbana, lekrum, TV-spelsrum, lekplats, en stor pool, ett rum for squash och badminton, ett gym med mera. Till for de som har lagenhet har. Jag och min pojkvan har spelat lite badminton. Jag ser fram emot att bli lite fit n fresh med hjalp av pooltraning.

Jag har inte uppdaterat bilddagboken an, men jag har tagit bilder, sa kolla in min bilddagbok.

http//:onryo.bilddagboken.se

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida